Een overlijden brengt veel met zich mee. Om je te helpen weten wat er wanneer moet gebeuren, zet ik het hier op een rij — van het allereerste telefoontje tot weken later.
Je hoeft het niet alleen te doen. Ik ben er.
Bij een overlijden bel je als eerste de huisarts, of 's nachts de huisartsenpost. Zij komen direct om de dood vast te stellen en de formaliteiten in te vullen.
Zodra de huisarts geweest is, kun je mij bellen. We bepalen samen wanneer je het prettig vindt dat ik kom. Ik kan direct komen, maar je mag gerust ook even de tijd nemen en in alle rust bij de overledene zijn.
Het is niet noodzakelijk dat we direct aan de slag gaan. Ik ben 24 uur per dag bereikbaar en kom ook 's nachts.
De laatste verzorging en opbaring doe ik zelf. We overleggen wat de mogelijkheden zijn, en of je samen met mij de verzorging wilt doen.
Je dierbare thuis opbaren geeft alle tijd om in rust afscheid te nemen. Wil je liever dat de opbaring in een uitvaartcentrum plaatsvindt, dan kan dat uiteraard ook.
Als we de verzorging gedaan hebben, gaan we stap voor stap de uitvaart bespreken. Niet alles hoeft de eerste dag al duidelijk te zijn — we nemen de tijd om jullie wensen vorm te geven.
Ik zorg er ook voor dat je snel inzicht krijgt in de kosten van de uitvaart. Ik werk volledig transparant: voor mijn dienstverlening betaal je een vast aannamebedrag, gebaseerd op het aantal uren dat ik gemiddeld besteed. Daarnaast tref je op de eindfactuur dezelfde kosten als ik betaal voor de producten en diensten die je uitkiest — zonder opslag.
Op de dag zelf ben ik er voor de begeleiding van de familie, het organiseren van rituelen als dit gewenst is, en het introduceren van sprekers. Als de familie het wenst, kan ik ook zelf het woord voeren.
Een paar weken na de uitvaart neem ik nog even contact op — om te kijken of ik nog iets voor je kan betekenen, of gewoon om samen een kopje koffie te drinken.
Er is geen verkeerd moment. Ik neem de tijd voor je, ook als je nog niet weet wat je wilt.