Wanneer iemand overlijdt, komt er in korte tijd veel op je af. Ik vind het belangrijk dat je daarin niet alles tegelijk hoeft te regelen. Daarom werk ik stap voor stap, in rust en overzicht.
Wanneer je dierbare overlijdt, belt je als eerste de huisarts of 's nachts de huisartsenpost. Zij komen om het overlijden officieel vast te stellen en de noodzakelijke formaliteiten in te vullen.
Zodra de huisarts is geweest, kun je mij bellen. Ik ben 24 uur per dag bereikbaar.
We bespreken samen wat op dat moment goed voelt. Ik kan direct komen, maar het mag ook dat je eerst even tijd neemt om samen te zijn met je dierbare. Er hoeft niet direct iets geregeld te worden. Ik sluit aan bij je tempo.
De laatste verzorging en de opbaring worden door mij en het verzorgingsteam gedaan waar ik mee samenwerk. Ik stem alles met je af en leg rustig uit wat er mogelijk is.
Soms kiezen families ervoor om hierbij aanwezig te zijn of zelfs mee te helpen. Dat kan, maar het hoeft niet. We kijken samen wat bij je past.
De opbaring kan thuis plaatsvinden, zodat je alle tijd heeft om in vertrouwde omgeving afscheid te nemen. Als een opbaring in een uitvaartcentrum prettiger voelt, is dat natuurlijk ook mogelijk.
Wanneer er rust is gekomen rondom de verzorging, gaan we samen stap voor stap kijken naar de uitvaart. Niet alles hoeft direct duidelijk te zijn. We nemen de tijd om te voelen en te kiezen wat bij je en bij je dierbare past.
Ik vind het belangrijk dat je vooraf duidelijkheid heeft over de kosten. Ik hanteer een vast aannamebedrag voor mijn begeleiding. Daarnaast komen alleen de kosten van de gekozen producten en diensten op de eindfactuur, zonder verborgen kosten.
Op de dag van het afscheid ben ik er om je te begeleiden. Ik zorg dat alles rustig verloopt, ondersteun waar nodig en bewaak het geheel.
Indien gewenst begeleid ik rituelen, stel ik sprekers voor of spreek ik zelf wanneer dat fijn voelt voor de familie. Het doel is dat je zich kunt richten op het afscheid en niet op de organisatie.
Een paar weken na de uitvaart neem ik nog contact met je op. Soms is dat een gesprek, soms een kop koffie, en soms gewoon even een berichtje om te vragen hoe het gaat. Rouw stopt niet na de uitvaart, en ik vind het belangrijk om daar ook daarna nog even naast je te staan.
Er is geen verkeerd moment. Ik neem de telefoon op, ook midden in de nacht.